Szklarnie doświadczalne
Szklarnie doświadczalne
Adres: Al. 29 Listopada 54
31-425 Kraków
We wrześniu 1971 roku rektorem Wyższej Szkoły Rolniczej w Krakowie został profesor Tadeusz Wojtaszek. Dzięki jego staraniom Wydział przystąpił do budowy swojej bazy, na którą składały się między innymi szklarnie doświadczalne. Nowo zbudowany kompleks należał do najnowocześniejszych centrów badań w dziedzinie ogrodnictwa nie tylko w Polsce, ale także w Europie. Z upływem czasu zaszła potrzeba przebudowy i modernizacji szklarni, które to prace rozpoczęły się w 2002 roku. Zbudowano wówczas nowoczesny tunel foliowy z kontrolą klimatu, system dostarczania pożywki i urządzeniami sterującymi. Niektóre szklarnie zostały wyburzone, a w 2007 roku powstał nowoczesny i w bardzo wysokim stopniu zautomatyzowany szklarniowy kompleks badawczy.
Szklarnię tę zaprojektowano jako wielonawową halę, z układem konstrukcyjnym typu „Venlo”, o powierzchni całkowitej ponad 1500 m2, powierzchni użytkowej ponad 1000 m2 i kubaturze ponad 9000 m3, podzieloną na odrębne kamery – pomieszczenia badawcze dla różnych użytkowników, obsługiwane komunikacyjnie poprzez korytarze wewnętrzne, dostępne zarówno z istniejącego, przeszklonego pawilonu łącznika, jak i bezpośrednio z terenu, przez drzwi zewnętrzne. Układ funkcjonalno-przestrzenny to 20 różnej wielkości boksów (kamer badawczych) oraz pomieszczenia techniczne.
Na wyposażeniu szklarni znajdują się przesuwne stoły parapetowe i rynny uprawowe, Dla każdego z pomieszczeń (kamer) badawczych zaprojektowano system nawadniania i fertygacji składający się ze
zbiornika do gromadzenia wody technologicznej czystej, komputerowego miksera nawozowego, systemu rur rozprowadzających wodę lub pożywkę, zalewowy i kropelkowy system nawadniania uprawy, zraszający system nawadniania, zamgławiający system nawadniania niskociśnieniowego. W szklarniach funkcjonuje ponadto komputerowo wspomagany monitoring i sterowanie mikroklimatem w poszczególnych kamerach (ogrzewanie, wentylacja, doświetlanie, kurtyny cieniujące).
Wszystkie wejścia do projektowanej szklarni dydaktyczno-doświadczalnej przystosowano dla osób niepełnosprawnych projektując krótkie pochylnie.
Oprócz szeroko zakrojonej działalności badawczej w obiekcie szklarniowym odbywają się ćwiczenia dydaktyczne oraz praktyki studenckie.